Training strategy to improve self-care in patients with hip fracture
DOI:
https://doi.org/10.51422/ren.v21i3.378Keywords:
Primary care, Fracture, Hip, Elderly, TeachingAbstract
Introduction: Teaching media are the backbone of a large part of the teaching and learning actions developed
at every educational level or modality.
Objectives: To systematize and highlight the rationale and advantages of the self-help guide for hip fracture in the elderly, considered as a teaching tool in the professional improvement of primary health care ( PHC).
Methods: Analytical - synthetic, hypothetical - deductive, documentary analysis and interview.
Results: A self-help guide for hip fracture in the elderly was developed, based on deficiencies detected on PHC, which limit the performance of doctors at this level in health promotion activities for the mentioned social group. The self-help guide was designed and structured as a means of teaching profesional improvement strategies by determining the content particularities to be taught and those to be learned by these professionals, in order to improve their performance in health promotion for the elderly with hip fracture. This self- help guide was conceived as a dynamic element of the content, that relates to the other components of the process in search of achieving the proposed objectives.
Conclusions: We present a self-help collection guide for hip fracture in the elderly, designed, conceived, and elaborated as a teaching tool to be used in the professional improvement of the PHC, and we highlight theoretical foundations.
Downloads
References
Resolución Ministerial No. 140/2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Gaceta oficial de la República de Cuba, [Internet], 5 septiembre 2019 [Consultado: 18 junio 2022], Cuba. Disponible en: https://cutt.ly/o51zeBI
López-Espinosa G, Lemus-Lago E, Valcárcel-Izquierdo N, Torres-Manresa O. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 13 Mar 2022]; 11 (1): [aprox. 15 p.]. Disponible en: https://cutt.ly/Y51zsCI
Díaz-Rodríguez L, Hernández-Leyva L, Rodríguez-Rodríguez C, Brito-Liriano L. Multimedia educativa para el perfeccionamiento del proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura Biología Celular. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 13 Mar 2023]; 4 (1): [aprox. 11 p.]. Disponible en: https://cutt.ly/u51zvHo
González-Castro V. Medios de enseñanza. La Habana. Ed. Pueblo.1990 5. Torres Montes de Oca A, Cuadréns Villalón AM. Fundamentos teóricos que sustentan la superación y el desempeño profesional de cirujanos generales en la atención preoperatoria. Rev cuba anestesiol reanim [Internet] 2021 [Citado 23 junio 2022]; 20(1). Disponible en: https://cutt.ly/d51zFvQ
Cruz-Pérez LC, Ramos-Vives M, Nardiz-Cáceres O, Rivero-Giral D. Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación profesional de los tecnólogos en Podología. Rev Ciencias Médicas. 2018 [citado 23 febrero 2020]; 22(6):1140-48. Disponible en: https://cutt.ly/I51zCkS
López-Santa CI, Dámasa I. Estrategia educativa para el mejoramiento del desempeño de médicos y enfermeras de la familia en el manejo de la Rabia. Tesis [Internet] 2019 [citado 20 febrero 2020] Doctor en Ciencias de la Educación Médica. Repositorio Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Tecnología de la Salud. Disponible en: https://cutt.ly/z51z3ZZ
Jarpa-Azagra M, Haas-Prieto V, Collao-Donoso D. Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas Iniciales. Estudios Pedagógicos [Internet]. 2017; XLIII(2):163-178. Recuperado de: https://cutt.ly/r51xeGP DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200009
González-Otero, A. (2017). El diario: La escritura autobiográfica en su dimensión sociocultural y sus posibilidades cognoscitivas y creativas. La Palabra, (30), 151–167. https://cutt.ly/D51xWyB DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6961
Martínez-Hernández G, Zacca-González G, Borges-Oquendo L. Factores que influirían en una mayor virtualización del posgrado en la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Educación Médica Superior [Internet]. 2014 [citado 21 Mar 2021]; 29 (1). Disponible en: https://cutt.ly/e51xcAg
García-González M, Loret-de-Mola-López E, Bermejo-Correa R, Cadenas-Freixas J, Varelade-Moya H. Modelo de superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico desde la integración ciencias básicas biomédicas-laboratorio. Humanidades Médicas [Internet]. 2018 [citado 13 Mar 2023]; 18 (2). Disponible en: https://cutt.ly/o51xIjf
Añorga-Morales JA. La educación avanzada y el mejoramiento profesional y humano. VARONA [Internet]. 2014; (58):19-31. Recuperado de: https://cutt.ly/v51xFoP
Cardentey-García J, González-Rodríguez R. Aspectos acerca de la superación profesional en la educación médica. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 21 Mar 2017];30(1) Disponible en: https://cutt.ly/E51xZgY
Castaño-De Armas R, Mena-Lorenzo JL, Díaz-Cabrera JC. Estrategia de capacitación para la formación de especialistas en Contabilidad y Finanzas. Revista Avances [Internet] 2018 [Citado 13 de marzo 2022]; 20(3) 342-355. Disponible en: https://cutt.ly/Z51xMQq
Huguet-Blanco Y, López-Palacio J-V, Otero-Ramos IM, Artiles-González P. Programa de superación profesional psicopedagógica para docentes de la carrera de medicina en Villa Clara. Repositorio Institucional UCLV, DSPACE [Internet] 2018 [Citado 25 de mayo 2022]; Tesis de Maestría - Psicopedagogía [123]. Disponible en: https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/9432?show=full
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Enfermería Neurológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.